Bezpieczny wjazd, czyli wybieramy bramę garażową

0

W kraju z tak dobrze rozwiniętym rynkiem motoryzacyjnym, jak nasz, kwestia parkowania własnego auta jest sprawą kluczową. Jeśli mamy własną posesję powinniśmy zainwestować w garaż. Istotnym jego elementem jest odpowiednia brama garażowa. Oto kilka cennych informacji w tym temacie.

Dobra brama garażowa nie tylko musi być funkcjonalna i estetyczna, ma być przede wszystkim praktyczna oraz zapewniać ochronę i bezpieczeństwo. Na początku przyjrzyjmy się najpopularniejszym rodzajom bram.

– Brama rozwieralna to sposób klasyczny i tradycyjny, który jednak stosuje się coraz rzadziej. Konstrukcja złożona z dwóch skrzydeł, które należy otwierać ręcznie, w dodatku zajmując przy tym sporo miejsca przed garażem jest rozwiązaniem topornym i mało komfortowym.

– Brama uchylna polega na podnoszonym do góry skrzydle, które dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicach, wędruje pod sufit. Podczas otwierania skrzydło bramy potrzebuje około 1,5 metra przed garażem, a po pełnym złożeniu zajmuje miejsce pod sufitem.

– Brama segmentowa jest rozwiązaniem pokrewnym do bramy uchylnej, skrzydło bramy jednak jest złożone z segmentów, które podczas otwierania załamują się i nie potrzebują wolnego miejsca przed garażem. Spotyka się również bramy segmentowe, które otwiera się na boki – jest to szczególnie przydatne przy garażach nie posiadających oddzielnych drzwi. Wówczas, chcąc dostać się do garażu, możemy je jedynie lekko uchylić przez co nie musimy otwierać drzwi na całą szerokość, co w zimie mogłoby zbyt mocno wychłodzić wnętrze.

Obydwa wyżej wspomniane rodzaje bram możemy wykończyć dowolnym materiałem, w przypadku jednak bram uchylnych musimy pamiętać o właściwym rozłożeniu masy całego skrzydła.

– Brama rolowana swoją budową i zasadą działania przypomina nieco roletę okienną. Złożona jest ona z wąskich profili, które w trakcie otwierania bramy są nawijane na wał tuż przy suficie garażu. To rozwiązanie pozwala zaoszczędzić najwięcej miejsca.

O czym należy pamiętać?

Wymiary

Dylematy przy projektowaniu bramy garażowej zaczynają się już przy ustalaniu wymiarów bramy. Minimalna szerokość bramy to około 210 cm, ale przeważnie montuje się nieco szersze wjazdy, zwłaszcza jeśli posiadamy szerokiego SUV-a, lub zamierzamy takowy typ samochodu posiadać. Szersza brama to również większa swoboda przy wjeździe. Jest to jednak komfort za który przyjdzie nam więcej zapłacić. Jakkolwiek dla niewielkich oszczędności nie powinniśmy nie rezygnować z komfortu i funkcjonalności.

Również wysokość bramy jest istotna. Powinna zostać ona dobrana odpowiednio do wielkości garażu. Podstawowym wymogiem jest tutaj wysokość nadporoża – 20-30 centymetrów powinno wystarczyć na montaż napędu do bramy segmentowej. Z kolei bramy segmentowe i uchylne potrafią zająć całe miejsce pod sufitem. Warto mieć to na uwadze.

Szczelność

Przy montażu bram garażowych duże znaczenie przywiązuje się do ich szczelności. Jeśli chcemy, by nasz garaż był energooszczędny, musimy zwrócić na to szczególne baczenie. Z jednej strony mamy do dyspozycji ocieplane bramy przy pomocy choćby pianki poliuretanowej, z drugiej zaś musimy pamiętać o maksymalnym uszczelnieniu styku bramy i ościeżnicy. Jeśli garaż jest częścią budynku mieszkalnego, musimy zadbać o to, by przez bramę nie uciekało nam ciepło.

Praktyczność

By brama spełniała pokładane w niej nadzieje, musi ona cechować się niezawodnością – zwłaszcza, jeśli myślimy o montażu automatyki. Wówczas powinna ona posiadać hamulce, by w razie awarii, drzwi garażu nie runęły na auto, lub co gorsza któregoś z domowników. Kwestie bezpieczeństwa, to także zabezpieczenie przed kradzieżą i włamaniem. Nie pozwólmy, by w systemie bezpieczeństwa to właśnie brama garażowa stanowiła najsłabsze ogniwo. Oczywiście, nie musi ona być pancerna, gdyż w przypadku ciężkich bram cierpi na tym łatwość obsługi.

Napęd

Napęd do bramy to bardzo dobra inwestycja, nie tylko znacząco poprawia komfort, ale i zwiększa bezpieczeństwo – nie musimy wychodzić z pojazdu, by otworzyć bramę i przez to narazić się na kradzież (zwłaszcza jeśli nasz garaż przylega bezpośrednio do ulicy). Zresztą najlepiej taką inwestycję przeprowadzać podczas instalacji innych urządzeń systemu inteligentnego domu – wówczas jednym pilotem czy nawet smartfonem jesteśmy w stanie obsługiwać wiele urządzeń. Takie systemy montuje się w naszym kraju ostatnio bardzo dużo, a cena tego typu automatyki – przez wzgląd na coraz większą konkurencję na rynku – spada. Sam napęd do średniej wielkości bram (czyli siłownik o sile ciągu ok. 600-800 N) to koszt kilkuset złotych. Oczywiście zastosowanie napędu pozwala również zastosować inne możliwości otwierania drzwi aniżeli pilot: klawiaturę z kodem, czytnik kart czy nawet czytnik linii papilarnych.

Artykuł został przygotowany przez market budowlany Castorama.

brama-garazowa (1)

Podziel się ze znajomymi

Pozostaw odpowiedź