Poszukujesz pomocy domowej i nie wiesz w jaki sposób najlepiej się z nią rozliczać? Czy lepiej płacić za każdą godzinę pracy czy za wykonane zadanie? Wszystko zależy oczywiście od indywidualnych preferencji – jednak my polecamy poszukiwania złotego środka.
Płatność za godzinę
Większość osób zarabiających sprzątaniem, dąży do tego, aby rozliczać się za każdą godzinę pracy. Według pań zarejestrowanych w portalu www.pomocedomowe.pl i wypowiadających się na forum jest to po prostu forma zabezpieczenia, gdyby jednego dnia praca zajęła więcej czasu niż tydzień wcześniej. Może tak się stać z powodu niespodziewanej imprezy, dodatkowych obowiązków. Jednak z punktu widzenia pracodawcy rodzi się obawa, że pomoc domowa celowo będzie sprzątać wolniej.
Płatność za całość zlecenia
Opłata za sprzątanie całego mieszkania, domu czy biura opłaca się na pewno pracodawcy – chciałby on wtedy zapłacić dokładnie tyle samo, niezależnie od tego jak duży bałagan pozostawia do sprzątnięcia. Podejście to nie jest jednak uczciwe wobec pomocy domowej, która raz będzie musiała pracować przez 3 godziny, a kolejny raz 5 godzin, a zapłatę otrzyma taką samą.
Rozwiązanie: złoty środek!
Jak ustalić więc formę zapłaty tak, aby i pracodawca, i pomoc domowa byli zadowoleni? Najlepiej przez pierwsze kilka wizyt pomocy domowej bądźmy obecni przy sprzątaniu. Sprawdźmy, ile czasu zajmuje praca, czy jest ona wykonywana dokładnie i w dobrym tempie. Zapłaćmy za całość zlecenia.
Jeśli nie mamy zastrzeżeń, to wyciągnijmy średnią liczbę godzin i na tej podstawie ustalmy zadowalającą obie strony stawkę godzinową. Pamiętajmy o wzięciu pod uwagę miejsca sprzątania – więcej na pewno zapłacimy za sprzątanie w Krakowie niż w małej miejscowości, inna stawka obowiązuje za sprzątanie biura, a inna za mieszkanie prywatne. W trakcie ustalania warunków możemy także zaznaczyć, że sprzątanie nie powinno zajmować więcej czasu niż na początku współpracy.
Kiedy zostawiamy większy nieporządek niż zazwyczaj, premiujmy dodatkową pracę – wtedy obie strony będą zadowolone. My z jakości i tempa sprzątania, pomoc domowa z wypłaty i docenienie jej pracy.
A co z umową?
Warto pamiętać, że w przypadku regularnych wizyt pani do sprzątania, powinniśmy podpisać stosowną umowę! Traktowanie pomocy domowej jako swojego pracownika jest korzystne dla obu stron – mamy pewność, że osoba ta będzie wywiązywała się z obowiązków (a jeśli nie to oczywiście możemy rozwiązać umowę), a pomoc domowa ma poczucie bezpieczeństwa i trwałości współpracy.
Część pań, które sprzątają mieszkania, domy i firmy, zakładają własną działalność, a wtedy kwestia składek ubezpieczeniowych i ZUS samoistnie odpada – po prostu nasza pomoc domowa może nam wystawić rachunek czy fakturę, a opłaty ponosi sama.